onsdag 23. september 2015

Dag 2, 23.09-15

Planen for dagen var å klargjøre en framdriftsplan og problemstilling. Før vi gikk i gang med dette fikk vi en kjapp gjennomgang av hvordan oppgavene skulle løses, samtidig som vi ble introdusert for konseptet " innsjekk". Insjekk handlet om at vi skulle la alle snakke i maks to minutter om hvordan de opplevde gårsdagen. Det var vel egentlig en ganske bred enighet om at gårsdagen hadde gått veldig fint, og at det ikke var noen spesielle ting vi måtte ta opp. I dag var også alle medlemmene i gruppen tilstede, og dette medførte nok at vi kom enda bedre igang med arbeidet.  Før vi startet med selve arbeidet prøvde vi å kartlegge når de ulike menneskene hadde mulighet til å jobbe. (Journaliststudentene har jo for eksempel språkundervisning og praksisforberedelser, samtidig som det er satt opp "selvstendig arbeid i grupper" på timeplanen til interiør og grafisk design.)


Vi  ble introdusert for flere nye kreative metoder. Disse metodene sørget for at vi kom igang med en fin prosess, og forskjellene mellom tankegangen til de ulike fagene ble mye tydligere. Vi lagde et tankekart, før vi gikk over til metoden brainwriting-pool. Som journaliststudenter er vi veldig opptatt av at menneskene skal komme fram i lyset, og forslaget vårt om å gå ut og snakke med " mannen i gata" om bærekraftig utvikling ble tatt imot på en positiv måte. Derfor ble det bestemt at vi skal benytte oss av denne metoden, og at dette skal gjennomføres så snart problemstillingen er klar. Om dette materialet også blir en del av utstillingen er vi ikke helt sikre på enda, så vi får ta en vurdering omkring dette ved en senere anledning. 


Iløpet av idefasen kom det fram mange ulike ideer, temaer og løsninger. Vi kunne selvsagt ikke ha med alt dette, og det ble gjennomført en anonym avstemming der hvert medlem stemte på de fire ideene de likte best. De ideene som ble valgt ut hadde mange likhetstrekk, og vi skal jobbe videre med å slå dem sammen til en problemstilling i morgen. 


Resten av tiden ble brukt til å klargjøre fremdriftsplanen. Vi sørget også for å ha en plan for hva vi skulle gjøre når vi møtes i morgen, slik at vi slipper og bruke unødvendig tid på dette i morgen tidlig. 


Student 1 og 2 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar